Druk sublimacyjny – co to jest, zalety i ograniczenia

Sublimacja w pierwszej kolejności może kojarzyć się z chemią, a dokładniej – zmianą stanu skupienia ciała stałego na gazowy. To dobry początek, pozwalający zrozumieć, w jaki sposób sublimacja zrewolucjonizowała branżę druku. Oto szczegóły.

Co to jest sublimacja – definiujemy druk sublimacyjny

Choć sublimacja jest, w niektórych kręgach, dobrze znana, jej zastosowanie w druku to stosunkowo nowe odkrycie, które szybko spotkało się z zainteresowaniem i zyskało popularność zarówno wśród firm, jak i osób prywatnych.

Druk sublimacyjny jest procesem, w którym specjalne tusze, zamieniają się z formy stałej w gaz – pod wpływem wysokiej temperatury. Ten wnika w materiał, tworząc trwały i dokładnie odwzorowany nadruk

Firmy z branży druku przez lata nabywały doświadczenia i dziś fachowcy wiedzą, jak tworzyć zapierające dech nadruki. Wykorzystują do tego odpowiednie tusze oraz urządzenia do aplikacji wzorów. W ten sposób powstają koszulki z własnym logotypem, kubki ze zdjęciami, torby z kolorowymi nadrukami czy różne gadżety na jubileusz firmy. Nie ma niemal żadnych ograniczeń, które mogłyby wpływać na potencjał druku sublimacyjnego.

Mimo to nadruk sublimacyjny nadal podlega procesowi rozwoju. Z biegiem lat zachwyca coraz większą trwałością i jeszcze wierniejszym odwzorowaniem kolorów i detali. Tworzy ogromne możliwości dla producentów, przedstawicieli firm, marketingowców oraz osób prywatnych, chcących projektować oryginalne ubrania i dodatki dopasowane do własnych potrzeb.

Jakie są zalety sublimacji

Druk sublimacyjny ma wiele zalet, przede wszystkim:

  • Jest wyjątkowo trwały, ponieważ wnika w strukturę materiału i staje się jego integralną częścią. Jest odporny na przecieranie, zmywanie czy blaknięcie.
  • Można wykonać go szybko ze względu na zaawansowane technologicznie maszyny, przeznaczone do tworzenia jakościowych wzorów.
  • Umożliwia drukowanie na różnego typu materiałach, przede wszystkim tych, które zawierają poliester.
  • Zapewnia jakość, żywe kolory i oddanie najdrobniejszych detali, zauważalne także podczas nanoszenia zdjęć.

Jakość nadruku sublimacyjnego podkreślana jest przez jego wszechstronność. Poddawana jest mu nawet odzież sportowa (często prana i użytkowana w trudnych warunkach pogodowych), reklamowa (w tym gadżety, np. podkładki pod myszki), artykuły skórzane czy dekoracje wnętrz (np. zasłony).

Sublimacja uznawana jest bezpieczną dla ludzi i środowiska. Z ubrań i dodatków zaprojektowanych z wykorzystaniem tej metody mogą korzystać dzieci czy alergicy.

Czy sublimacja stawia przed kupującymi ograniczenia

Czy choć druk sublimacyjny ma tyle zalet, stawia przed kupującymi jakieś ograniczenia? Niemal żadnych. Można zastosować go na koszulkach, plecakach, czapkach, kubkach, dodatkach elektronicznych czy smyczach reklamowych. Od największych do najmniejszych przedmiotów, zaskoczy dokładnością w oddaniu kolorów i szczegółów danego obrazu. Do tego w profesjonalnych drukarniach coraz częściej pojawia się opcja, by po prostu wysłać daną grafikę i czekać na odbiór zamówienia.

Jednym z niewielu ograniczeń jest to, że ze względu na swoje właściwości, sublimacja wymaga stosowania tkanin syntetycznych, najlepiej poliestrowych (przyjmuje się, że powinno to być przynajmniej 70% poliestru w składzie).

Nie drukuje się tą metodą na ciemnych tkaninach. Najczęściej druk stosowany jest na białym (ewentualnie jasnym) kolorze tkaniny, nawet chcąc osiągnąć całkowicie czarny kolor. Możesz spotkać się z koszulkami, legginsami lub inną odzieżą, która z zewnętrznej strony jest w jakimś dowolnym kolorze, a od wewnątrz jest jasna – najczęściej będzie to produkt wykonany przy pomocy sublimacji.

Choć przez lata poliester był owiany złą sławą, dziś już wiadomo, że to materiał o ogromnym potencjale. Cieszy się popularnością, ponieważ szybko odparowuje wilgoć, błyskawicznie schnie i jest odporny na mole, grzyby oraz pleśnie.

Oprócz wyżej opisanych, nie ma większych ograniczeń w nanoszeniu nadruku sublimacyjnego. Możesz stosować dowolne odcienie, odwzorowywać je na materiale z całą głębią barw i cieszyć się tym, że nadruki są odporne na spieranie. Wysoka odporność dotyczy nawet promieniowania słonecznego czy skrajnych temperatur. Dużym atutem jest także niska cena również przy pojedynczych sztukach zamówionych produktów.

Co to jest nadruk sublimacyjny – podsumowanie

Odpowiadając na pytanie, co to jest sublimacja, trzeba zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt – trudność tego procesu. Choć efekty są świetne i może cieszyć się nim każdy – od dużej firmy po osobę prywatną, to przygotowanie produktu musi zostać przeprowadzone na profesjonalnym sprzęcie, pod nadzorem ekspertów.

Potrzebne jest także dedykowane oprogramowanie wyposażone w funkcję korygowania barw, która pozwala dopasować obraz znajdujący się na ekranie do rzeczywistych kolorów. Wymagane jest użycie specjalistycznych tuszów oraz papieru, a sama wgrzewarka nadruku musi mieć funkcję utrzymywania stałej temperatury na poziomie 180-200 stopni Celsjusza.

Z tego powodu zalecamy tworzenie nadruków wyłącznie z ekspertami, którzy udzielają wskazówek i przeprowadzą cały proces w sposób profesjonalny.

Wróć na górę strony