Print on demand – co to jest oraz wady i zalety

Print on demand, inaczej druk na żądanie to popularna usługa, dzięki której firmy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich Klientów. Czym dokładnie jest i w jaki sposób różni się od alternatywnych rozwiązań? Czy warto zainteresować się ofertą print on demand i czy dotyczy on tylko odzieży? Oto odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Print on demand – co to jest? Popularna usługa bez tajemnic

Print on demand – jak sama nazwa wskazuje, to druk na żądanie – czyli następuje, dopiero gdy wyrażona zostaje chęć realizacji druku. Niektórzy określają go także jako druk na życzenie. W praktyce często wygląda to tak, że pośrednik między klientem ostatecznym, a drukarnią posiada sklep lub aukcje w portalu aukcyjnym np. Allegro czy OLX. Na jednej lub kilku platformach pośrednik wystawia produkty, lecz fizycznie ich nie posiada. W momencie, gdy jakiś towar zostanie sprzedany, pośrednik daje sygnał do drukarni, aby rozpoczęła produkcję danego modelu produktowego.

Być może niejeden kupiony przez Ciebie produkt był wyprodukowany właśnie w tym modelu. Często wiąże się to z lekko wydłużonym czasem realizacji w stosunku do produktów, które firmy mają na własnym magazynie. Ponadto, wysyłka produktu często pomija właściciela sklepu czy aukcji i wysyłana jest bezpośrednio z drukarni. Większość osób nie wie o tym, ponieważ do wysyłki produktu używany jest druk bez danych adresowych producenta, zawiera on zaś dane sprzedawcy.

Często print on demand kojarzony jest m.in. z drukiem książek. Klient, który potrzebuje określonego przedmiotu (np. nowej pozycji od ulubionego autora), może zamówić go wygodnie, bez obciążania magazynu pisarza. W momencie otrzymania zamówienia zewnętrzna firma tworzy egzemplarz książki i w imieniu autora obsługuje jej wysyłkę.

Nic dziwnego, że tak wygodny system szybko został zaadaptowany przez branżę reklamową. Print on demand sprawiło, że przedsiębiorcy oferujący produkt lub produkty z własnym logotypem, wzorem lub zdjęciem – mogą z pomocą zewnętrznej firmy, prowadzić sprzedaż produktów bez ich magazynowania i zamrażania środków.

Print on demand to forma dropshippingu, ale są pewne różnice w porównaniu z klasycznym rozumieniem tego pojęcia.

Jaka jest więc różnica między dropshippingiem (przeniesienie procesu wysyłki na dostawcę), a drukiem na żądanie? W Polsce łatwo zauważyć różnice wynikające z obu usług.

Przede wszystkim dropshipping polega na oferowaniu produktów jednej firmy poprzez inną, zewnętrzną firmę. Innymi słowy firma A wystawia u siebie produkty firmy B, jednak firma A nie magazynuje się i korzysta z magazynu firmy B, która również realizuje proces wysyłki. Druk na żądanie jest inny, bo daje niemal nieograniczone możliwości – nikt nie musi posiadać stanu magazynowego bo produkt jest tworzony dopiero gdy pojawi się Klient.

Tym sposobem sklep może posiadać w ofercie towar o bardzo wysokiej wartości, nie inwestując w jego fizyczną postać żadnych pieniędzy. Dzięki temu Klienci mają z czego wybierać: projekty, kroje, kolory, a nawet mogą skorzystać z personalizacji np. poprzez dodanie logotypu Klienta. Również w przypadku odzieży, są takie techniki jak druk sublimacyjny na poliestrach czy druk DTG na bawełnie, które sprawiają, że szybka produkcja o minimalnym nakładzie staje się możliwa.

Niezależnie jaki typ produktów jest Ci potrzebny, producenci druku POD (Print On Demand) wydrukują tylko tyle sztuk, ile zamówił Klient, zgodnie z jego potrzebami.

Najistotniejszą przewagą druku na żądanie nad klasycznym droppshipingiem jest to, że przy POD masz możliwość wpływania na wygląd produktu. Korzystając z dropshippingu, sprzedajesz gotowe produkty, dostępne także dla innych przedsiębiorców.

Print on demand w Polsce – jakie produkty można wybrać?

Print on demand w Polsce cieszy się coraz większą popularnością ze względu na zaufanie profesjonalizmowi firm oferujących usługę. W tej branży najważniejsze jest bowiem zrozumienie potrzeb odbiorców, traktowanie ich indywidualnie, doradztwo, rozwiewanie wątpliwości i wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom.

W przeszłości print on demand w Polsce (w branży reklamowej) kojarzono ze sprzedażą ubrań z nadrukiem, głównie koszulek. Firmy skupiały się na prostych T-shirtach, a także podstawowych akcesoriach reklamowych, np. kubkach. Dziś na rynku znajduje się dużo szersza oferta produktów związanych z usługą print on demand. Możliwości produkcyjne i rozwinięte zaplecze technologiczne sprawiły, że firmy oferują praktycznie każdy rodzaj odzieży, nawet skarpety.

Dzięki tej usłudze, możesz przenieść własny projekt graficzny, motto czy zdjęcie również na wiele innych produktów np. etui, czapki, maskotki, kosmetyczki, walizki, parasolki, sprzęt elektroniczny i wiele, wiele innych.

Druk na żądanie – kto z niego korzysta

Kto powinien skorzystać z usługi druku na żądanie? Dla kogo print on demand jest najlepszą opcją? Przede wszystkim dla tych, którzy nie chcą ryzykować! Ograniczona ilościowo produkcja to sposób na mniejszy wydatek i redukcję stresu przed wypuszczeniem np. nowej kolekcji ubrań. To istotne zalety, szczególnie na początku prowadzenia firmy, gdzie nie wszystkie decyzje da się analizować i badać pod kątem potencjału marki.

Z tego powodu print on demand cieszy się popularnością m.in. wśród:

  • Firm i projektantów, planujących swoje pierwsze lub ryzykowne marketingowo kolekcje.
  • Artystów, zespołów muzycznych i drużyn sportowych, wypuszczających krótkie serie produktów (np. w ramach promocji trasy koncertowej).
  • Twórców i kreatorów treści (w tym influencerów), którzy chcą budować własną markę.

Druk na żądanie to także personalizacja, a dzięki niej Klienci nabywają produkty idealnie pasujące do ich gustu, dopasowane m.in. pod względem kolorów, wzorów czy napisów!

Print on demand – jakie są największe zalety usługi?

Uniwersalność usługi to dopiero początek. Print on demand ma wiele innych zalet:

  • Możliwość personalizacji produktów bez limitu ilościowego (drukujesz, kiedy chcesz i jak chcesz).
  • Przerzucenie odpowiedzialności za logistykę na podmiot wytwarzający produkt.
  • Wypuszczone jednocześnie różne serie produktów to szansa sprawdzenia, jak dużym zainteresowaniem cieszy się dany rodzaj asortymentu – i to bez ryzyka zalegania na magazynie.
  • Oszczędność czasu – nie poświęcasz go na prowadzenie magazynu i pakowanie wysyłek.
  • Brak zalegania produktów na magazynie i świadome analizowanie potrzeb rynkowych przyczynia się do tego, że print on demand jest metodą bardziej przyjazną środowisku niż standardowy proces zamawiania i produkcji.

To również szansa realizacji sprzedaży bez minimalnych progów zamówień. Elastyczność działania i oszczędność sprawiają, że metoda szybko się rozwija i staje się atrakcyjna dla coraz większego grona Klientów. Z usług skorzystasz tak, jak lubisz – prosto z domu lub biura. Nadzorowanie sprzedaży również odbywa się z dowolnego miejsca na świecie.

Wady druku na żądanie

Gdyby te rozwiązanie nie miało wad, zapewne byłoby głównym rozwiązaniem dostępnym na rynku. Minusy POD to:

  • Cena – zwykle jest wyższa z uwagi na małą ilość sztuk.
  • Termin – najczęściej czas realizacji jest dłuższy niż 1 dzień, sięga nawet do kilku dni więc rezygnując z magazynowania gotowych produktów, stajesz się mniej konkurencyjny, jako sprzedawca, z uwagi na dłuższy termin dostarczenia produktów.

W niektórych przypadkach może również cierpieć jakość nadruku, warto to omówić z producentem przed podjęciem współpracy.

Print on demand – podsumowanie

Dziś, w czasach dużej niepewności rynkowej w wielu branżach, jest to opcja pozwalająca zachować bezpieczeństwo. Nic dziwnego, że coraz częściej jest to wybór właścicieli sklepów e-commerce, chcących zarządzać swoim przedsiębiorstwem w sposób przemyślany, świadomy i z korzyścią dla wszystkich – siebie, Klientów oraz pracowników.

Wróć na górę strony