Własna marka odzieżowa – jak ją stworzyć?
Własna marka odzieżowa to marzenie wielu pasjonatów, którzy z zaangażowaniem podchodzą do dobierania codziennych stylizacji, analizy aktualnych trendów i przyglądania się projektowaniu oryginalnych ubrań o niespotykanych wzorach.
Choć pasja pomaga i jest to ważna część tworzenia firmy modowej, nie można zapomnieć o innych krokach, mniej intuicyjnych dla osób, które dotychczas nie zajmowały się prowadzeniem biznesu. Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć jeszcze zanim zaczniesz budowanie własnej marki odzieżowej!
Jak stworzyć i założyć własną markę odzieżową – jak zacząć krok po kroku
W tym akapicie opisujemy krok po kroku jak wygląda założenie i stworzenie własnej marki odzieżowej. W dalszych akapitach, dla najbardziej zdeterminowanych czytelników, rozwijamy poszczególne poniższe punkty.
Przedstawiamy listę z krokami o które należy zadbać po wyborze formy prawnej działalności gospodarczej i księgowości, która będzie dbała o dokumentację. Zadbaj o takie elementy jak:
- koncepcja marki;
- analiza rynku;
- naming, czyli wymyślenie nazwy marki;
- projekt logo i całą identyfikację wizualnę;
- przygotowanie strategii rozwoju na podstawie danych;
- zastrzeżenie logo i nazwy marki;
- pozyskanie najlepszej szwalni i drukarni do współpracy;
- wybór materiałów i technologii szycia oraz druku;
- dobór rodzaju labeling’u, czyli etykietowania produktów i wybór rodzaju metek do odzieży;
- stworzenie prototypów przed produkcją masową;
- udział w targach mody;
- współpraca z tzw. szafiarkami, blogerami, instablogerami i innego typu influencerami;
- projektowanie wzorów;
- planowanie kolejnych kolekcji z odpowiednim wyprzedzeniem.
Własna marka odzieżowa wymaga także posiadania strony, najczęściej wraz ze sklepem internetowym – zanim rozwiniesz sprzedaż hurtową, pomaga to dystrybuować produkty do zainteresowanych zakupem. W przypadku sklepu internetowego należy zadbać o:
- wybranie platformy sklepowej dla własnej strony internetowej oraz marketplace’ów (np. Allegro, Amazon czy Ebay) na których chcesz wystawiać własną markę;
- przygotowanie zdjęć produktowych i zdjęć sesyjnych, warto również przygotować klipy wideo promujące markę;
- przygotowanie materiałów promocyjnych zarówno jako wsparcie sprzedaży klientów hurtowych jak i dla własnych odbiorców detalicznych;
- przygotowanie regulaminu i ochrona danych osobowych e-sklepu, możesz kupić regulamin na stronach niektórych kancelarii prawnych;
- zadbanie o widoczność sklepów poprzez działania marketingowe np. pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, reklamy w systemie Meta Ads (Facebook i Instagram), kampanie Google Ads, współpraca z influencerami;
- analiza wyników kampanii, wyciąganie wniosków i optymalizacja dotychczasowych działań;
- nie ominie Cię też obsługa klienta i logistyka – wysyłka, zwroty, wymiany rozmiarów odzieży i kontakt z klientem.
Własna marka odzieżowa – jak stworzyć własną markę?
Własna marka odzieżowa to duże wyzwanie, co pewnie jest zrozumiałe do wielu osób, które miały już okazję prowadzić biznes. Jest to również olbrzymia satysfakcja, jeśli osiągniesz sukces i będziesz spotykać w różnych miejscach nieznajomych, noszących Twoje ubrania lub akcesoria. Jeśli chcesz zrobić to poprawnie, legalnie i z głową, musisz wziąć pod uwagę wszystkie etapy – od projektowania, przez produkcję, aż po marketing.
Więc jak stworzyć własną markę? Upewnij się, że masz wystarczającą wiedzę. Pośpiech w przypadku nowo otwartego biznesu bywa bardzo szkodliwy. Budowanie własnej marki zacznij od znalezienia swojego stylu, zrozumienia, w jakim kierunku chcesz podążać i zdefiniowania odbiorców, dla których pragniesz tworzyć czyli od określenia grupy docelowej.
Zaczynanie przygody z branżą odzieżową od produktów dla wszystkich najczęściej zmniejsza szanse na sukces. Najłatwiej wyjść z niszy, a później rozszerzać działalność o kolejne segmenty. Tworzenie tzw. person, czyli najbardziej typowych odbiorców powinno być po jakimś czasie weryfikowane. Często bowiem, okazuje się, że marka w sposób naturalny znalazła zupełnie innych odbiorców niż planowani.
Bywa, że w trakcie tworzenia marki zmieniamy kierunek, na to też trzeba być gotowym. Mamy wiele przykładów wynikających z naszego doświadczenia. Wśród naszych Klientów są firmy które zaczynały np. jako marka do sportów walki, ostatecznie osiągając sukces jako odzież na siłownię. Inna marka z którą współpracujemy zaczynała jako marka odzieży do koszykówki, jednak sukces osiągnęła jako firma produkująca odzież dla kobiet. Elastyczność w tym biznesie, również jest cechą wskazaną.
Jak wspomnieliśmy, dobrą praktyką jest rozpoczęcie od niszy i rozszerzanie działalności na kolejne nisze. Weźmy za przykład odzież sportową. Po obraniu takiego kierunku możesz skupić się na początek na tworzeniu ubrań do sportów walki, te dzielą się na różne dyscypliny. Być może rozpoczęcie od odzieży do karate, boksu czy jiu jitsu byłyby dobrym startem, pozwalającym najpierw zaistnieć w mniejszym środowisku.
Potraktuj powyższe jako model, który możesz przełożyć także na modę damską, męską i każdą inną. Dużo łatwiej jest się komunikować z węższą grupą niż z szerszą, a personalizacja przekazu jest niezwykle ważna w trakcie tworzenia własnych produktów.
Nie zapomnij też o szkoleniach. Stwórz własną markę odzieżową, gdy wystarczająco rozwiniesz własne umiejętności. Istnieje wiele form edukacji: od tych podstawowych i łatwo dostępnych jak darmowe filmy np. na Youtube, podcasty czy książki, aż po płatne kursy stacjonarne lub online (w tym edukacja na uczelniach, np. kierunek „projektowanie ubioru” czy „fashion design”). Dzięki nim poznasz standardy branżowe, zobaczysz, na jakim sprzęcie pracują specjaliści, nawiążesz kontakty i uzyskasz fachową opinię na temat swoich planów.
Alternatywnie możesz do wszystkiego zatrudniać fachowców, jednak nawet wtedy umiejętności zarządzania i podejmowania decyzji są bardzo ważne.
Nawet jeżeli nie zajmiesz się pracą operacyjną w firmie, to umiejętności zapewnią Ci możliwość sprawowania kontroli nad pracownikami lub agencjami z którymi będziesz podejmować współpracę w przyszłości. To niezwykle ważne, aby poznać branżę modową na różnych płaszczyznach. Jeśli zaczynasz z małą marką to na pewno zdarzy się, że będzie potrzeba zastąpić pracowników z różnych stanowisk.
To właśnie podczas uczenia się podstaw tego biznesu dowiesz się, że odpowiedź na pytanie o to jak stworzyć własną markę ubrań nie jest wcale taka prosta do udzielenia. Tu liczy się kreatywność, często również odważenie się na rozwiązania czy wzory na jakie nikt wcześniej się nie zdecydował.
Oprócz pomysłów na kolekcje, musisz przygotować biznesplan i odpowiedzieć na kilka kluczowych, a jednocześnie trudnych pytań:
- ile wyniosą koszty początkowe? Czy konieczne będzie finansowanie zewnętrzne?
- czy potrzebujesz wsparcia logistycznego, produkcyjnego, finansowego lub prawnego? Ile osób musisz zatrudnić do pomocy?
- gdzie i jak będziesz produkować ubrania i dodatki?
Biznes rządzi się własnymi prawami, a prowadzenie firmy wymaga otwartego umysłu. Przykłady własnej marki z różnymi modelami produkcji uświadomią Ci, jak wiele jeszcze decyzji zostaje do podjęcia. Sam określ, który z nich najbardziej odpowiada Twojej sytuacji, finansom i określonym w czasie planom. Do wyboru masz różne opcje tworzenia produktów spod własnej marki:
- własną produkcję ręczną (samodzielne tworzenie i sprzedaż projektów poprzez własną stronę online);
- partnera produkcyjnego (projektowanie kolekcji i zlecanie produkcji zewnętrznemu producentowi w tym współpraca ze szwalnią usługową, a także z firmą wykonującą znakowanie ubrań);
- druk na żądanie czyli print od demand (tworzenie wzorów lub grafik na bieżąco – zostaną wydrukowane na odzieży po zgłoszeniu zewnętrznemu producentowi i sprzedane przez własny sklep z wysyłką bezpośrednio z firmy produkującej towar).
Jak założyć własną markę mając pewną wizję? To równie ważne pytanie. Wielu projektantów i początkujących biznesmenów podkreśla, że zależy im na ekologicznych ubraniach, które zostaną zauważone i docenione przez osoby stawiające na zrównoważony rozwój i redukcję śladu węglowego.
Jeśli też do nich należysz, musisz pamiętać o licznych zmiennych. Do uzyskania niektórych certyfikatów potrzebne jest np. zbadanie całego cyklu życia produktu, a nawet ustalenie surowych wymagań dla obszarów działalności (do których zalicza się np. skład chemiczny asortymentu, stosowanie substancji niebezpiecznych, segregację odpadów, i zużycie energii oraz wody). Możesz również, korzystać z ekologicznych rozwiązań na tych etapach ścieżki, na których to możliwe np. korzystając z ekologicznych materiałów czy ekologicznej drukarni.
Jak założyć własną markę odzieżową? O kosztach działalności modowej
Jak założyć własną markę odzieżową, by nie żałować, a co najważniejsze, już na starcie zatroszczyć się o swoje finanse? Niestety, problemy związane z kosztami dotyczą nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale i małych działalności. Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) wynika, że w trzy kwartały 2024 roku do rejestru CEIDG wpłynęło prawie 142 tys. wniosków dotyczących zakończenia jednoosobowej działalności gospodarczej.
Zakładanie firmy odzieżowej z pewnością będzie wymagać od Ciebie zaangażowania, również w formie finansowej. Mając pomysł na markę, miej więc na uwadze, że jeśli nie masz inwestorów to będziesz finansować ją samodzielnie lub stopniowo rozwijać. Tworzenie ubrań na zamówienie pozwala uniknąć konieczności posiadania dużych zapasów, ale wymaga też wstępnych inwestycji w sprzęt i większe ilości tkanin, by produkcja była opłacalna. Alternatywnie, kosztem własnej marży, możesz korzystać z zewnętrznych dostawców.
Oszczędność, możesz zaplanować także wybierając techniki druku pozwalające na uzyskanie dobrej ceny przy niskich nakładach. Takim drukiem jest np. Sublimacja, jednak pozwala ona na druk głównie na treningach poliestrowych. Sprawdź co to jest druk sublimacyjny.
Warto od razu przemyśleć także marketing firmy i jego koszty oraz najkorzystniejsze formy wysyłki. Te ostatnie powinny być podyktowane nie tylko kosztem, ale również standardami zarówno w branży jak i w ogóle. Są osoby, dla których podstawą przy zamawianiu jest możliwość skorzystania z wygodnej możliwości odbioru przesyłki w paczkomacie InPost lub automacie paczkowym np. tym z DPD lub DHL.
Firma z ciuchami prowadzona we współpracy z zewnętrznym producentem to ciekawa alternatywa, ale musisz liczyć się z wysokimi kosztami początkowymi. Z jednej więc strony znajduje się droga współpraca z firmą, z drugiej – koszty wysyłki, ogrzewania, czynszu i sprzętu.
Co w takiej sytuacji zrobić? Jak założyć firmę z ubraniami i zawczasu wiedzieć, ile trzeba oszczędzić? Poprzez oszacowanie wszystkich kosztów. Jeśli to wyzwanie okaże się zbyt duże, zrób to w porozumieniu z ekspertami, których oferty z łatwością znajdziesz w sieci.
Konsultacje z ekspertem, mimo, iż potrafią kosztować kilkaset złotych za godzinę – potrafią oszczędzić tysiące złotych. Ważni są także partnerzy, którzy w ramach współpracy wspomogą Cię w podejmowaniu decyzji. Jeśli korzystasz z firmy zajmującej się produkcją ubrań np. takiej jak nasza to możesz liczyć na wsparcie i doradztwo poparte wieloletnim doświadczeniem.
Wracając do kosztów – w pierwszej kolejności weź pod uwagę wydatki związane ze składkami ZUS, opłatami za biuro, lokal czy magazyn, koszty prowadzenia księgowości, nabycia materiałów lub towarów, paliwa, ubezpieczenia, telefonu i Internetu, kwestie podatkowe, koszty obsługi informatycznej, reklamy, wynagrodzeń pracowników i składek. To stałe wydatki, dlatego warto skupić na nich uwagę w pierwszej kolejności.
Oczywiście nie możesz zapomnieć o kosztach, które poniesiesz z początku, a później tylko okazjonalnie, np. podczas awarii. Mowa tu o sprzęcie, oprogramowaniu i jego wdrożeniu, kaucji za lokal czy remoncie przestrzeni. Do tego pamiętaj o zezwoleniach, licencjach, stworzeniu strony internetowej, wizytówkach, ulotkach lub gadżetach. Ważna może okazać się też pomoc prawna.
Im bardziej wiarygodne dane, tym lepiej. Jeśli to możliwe, do prowadzenia biznesu podchodź optymistycznie, ale bazuj na różnych wariantach możliwych scenariuszy dotyczących opłat. To pozwoli Ci uniknąć sytuacji, gdy pieniądze nagle się kończą. W skrócie: zawsze ujmij w biznesplanie kwotę na dodatkowe koszty (bufor kosztowy).
Powyższe wskazówki dotyczące tego, jak założyć własną firmę z ubraniami, pomogą Ci stworzyć biznesplan. Jest on potrzebny na co dzień i wymagany, aby uzyskać dofinansowanie lub pożyczkę. Banki i inwestorzy, analizując Twój pomysł, będą oczekiwać dobrze przemyślanego planu finansowego. Co ważne, powinien on wyraźnie wskazywać drogę do osiągnięcia rentowności.
Marketing i reklama własnej marki odzieżowej
Własna marka odzieżowa wymaga także sprawnego marketingu. Wśród ekspertów panuje konsensus odnośnie tego, że najlepsze efekty daje łącznie różnych kanałów komunikacji z Klientem. Najbardziej rekomendowane są:
- reklamy poprzez system Google Ads, zwłaszcza tzw. produktowe i performance max;
- Meta Ads, czyli reklamy na Facebooku i Instagramie;
- SEO czyli Search Engine Marketing;
- Tik tok Ads;
- W niektórych sektorach biznesu odzieżowego sprawdzają się także systemy Bing Ads i Pinterest Ads.
Poza powyższymi kluczowe jest także dbanie o świadomość marki, dobry UX (User Experience) na stronie internetowej oraz korzystanie z analityki m.in. poprzez takie systemy jak Google Analytics, Microsoft Clarity czy Hot Jar.
Kluczowe są także relacje z klientem, sprzedaż osobie, której zaufanie zostało już zdobyte jest znacznie tańsze niż pozyskanie zupełnie nowego klienta. Pozwala to oszczędzić na budżecie marketingowym, a także zdobywać nowych odbiorców poprzez tzw. marketing rekomendacji, który jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na przekonywanie do siebie nowych kupców Twoich produktów.
Własna marka odzieżowa koszty i zarobki – podsumowanie
Własna marka odzieżowa to koszty i zarobki. Te drugie niestety trudno określić w początkowym okresie działalności. Wiele zależy od skali marketingu, ceny produktów, kosztów stałych i innych decyzji, które podejmiesz. Na szczęście nauka czyni mistrza, a zaangażowanie i pasja już niejednokrotnie sprawiły, że nawet najmniejsze biznesy z czasem rozwinęły skrzydła.
Obroty, zyski czy nawet ewentualne straty innych marek możesz poznać poprzez zapoznanie się ze sprawozdaniami finansowymi podmiotów zarejestrowanych jako niektóre rodzaje spółek np. spółki zoo lub spółki akcyjne. Dostęp do takich dokumentów możesz zapewnić sobie m.in. przez stronę rejestr.io, gdzie odpłatnie zdobędziesz wiele informacji odnośnie interesujących Cię firm. Dane warto analizować ze specjalistą z księgowości.
Na koniec warto zauważyć, że staniesz przed licznymi moralnymi pytaniami. Odpowiedzi wpłyną na firmę i każdą kolekcję odzieży. Zadaj sobie je jeszcze na etapie tworzenia biznesplanu:
- jak duże będą serie produkcyjne? Czy zależy Ci na lokalnej sprzedaży? Czy chcesz docierać do masowego odbiorcy, a może tworzyć markę ekskluzywną?
- czy ważniejsza jest dla Ciebie etyczna produkcja, czy niższe koszty?
- jak bardzo chcesz zaangażować się w produkcję? Planujesz zajmować się tylko projektowaniem?
- czy przewidujesz dalszy rozwój biznesu (np. większe nakłady rzadszych kolekcji czy częstsze linie produktów)? Jeśli tak, to w jaki sposób będziesz działać, by plany były rentowne?
Sprzedaż produktu pod własną marką to odpowiedzialność, dlatego zawczasu pomyśl o odwiedzeniu fabryk, z którymi współpracę bierzesz pod uwagę lub zleć przygotowanie próbek materiałów. Dzięki temu szybciej pozbędziesz się wątpliwości dotyczących jednego z podstawowych wyborów w zakresie założenia własnej marki odzieżowej.